Newsletter
E-doręczenia – nowy obowiązek

Czym są e-Doręczenia?
- e-Doręczenia to nic innego jak cyfrowa wersja listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dokument można odebrać bezpiecznie za pośrednictwem Internetu, bez konieczności wizyty na poczcie.
- 1 stycznia 2025 roku to termin, od którego przedsiębiorcy, część podmiotów publicznych oraz przedstawicieli zawodów zaufania publicznego musi posiadać adres do e-Doręczeń.
- Przedmiotowe zmiany są wdrażane zgodnie z Ustawą z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (eIDAS).
Kto musi mieć adres do e-Doręczeń:
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
- przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG,
- przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS.
Poza ww. przedsiębiorcami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, m.in.: fundacje i stowarzyszenia.
Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to:
- adwokata,
- radcy prawnego,
- doradcy podatkowego,
- doradcy restrukturyzacyjnego,
- rzecznika patentowego,
- notariusza.
Kto może założyć skrzynkę do e-Doręczeń na Biznes.gov.pl:
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov.pl składają tylko firmy.
Z e-usługi na Biznes.gov.pl, mogą skorzystać:
- przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG,
- spółki jawne,
- spółki komandytowe,
- spółki komandytowo-akcyjne,
- spółki partnerskie,
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
- spółki akcyjne,
- proste spółki akcyjne,
- spółki europejskie,
- spółdzielnie,
- spółdzielnie europejskie,
- samorządy zawodowe podmiotów gospodarczych,
- towarzystwa reasekuracji wzajemnej,
- towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych,
- europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,
- główne oddziały zagranicznego zakładu reasekuracji,
- główne oddziały zagranicznego zakładu ubezpieczeń,
- inne osoby prawne wykonującej działalność gospodarczą, wpisane do rejestru przedsiębiorców,
- oddziały przedsiębiorców zagranicznych.
Po aktywacji adresu, ww. podmioty będą mogły korzystać ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Natomiast, utworzenie adresu do e-Doręczeń dla przedstawiciela zawodu zaufania publicznego, odbywa się poprzez złożenie wniosku za pośrednictwem: e-usługi na stronie gov.pl. Przedstawiciele zawodów zaufania korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.
Ważne!
- jeśli przedsiębiorca założy skrzynkę do e-Doręczeń jako obywatel, powinien również założyć kolejną dla prowadzonej działalności – ale już jako przedsiębiorca,
- jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą jako adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy albo notariusz, oprócz adresu dla prowadzonej działalności musi mieć adres do e-Doręczeń związany z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego.
W tych przypadkach nie można posługiwać się tą samą skrzynką.
Kiedy przedsiębiorca musi mieć skrzynkę do e-doręczeń:
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji,
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku,
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Natomiast co istotne, przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, są zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami już od 1 stycznia 2025 roku.
Kiedy wchodzą w życie e-Doręczenia?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Krajowy System Doręczeń Elektronicznych w Polsce obowiązywać zacznie od 1 stycznia 2025 roku. Do końca 2025 roku w podmiotach publicznych obowiązywać będzie okres przejściowy.
Co dają e-Doręczenia?
- Możliwość wysyłania i odbierania pism urzędowych,
- Korespondencja trafia do odpowiedniej osoby, bez względu na aktualny adres zamieszkania,
- Dzięki szybszej wymianie informacji, skraca się czas załatwiania spraw urzędowych,
- e-Doręczenia są całkowicie bezpieczne, ponieważ chronione są zaawansowanymi metodami szyfrowania i sprawdzania tożsamości.
System e-Doręczeń zastąpi korespondencję przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Obowiązek wysyłania i odbierania pism przez e-Doręczenia będzie dotyczył większości urzędów i innych instytucji publicznych od 1 stycznia 2025 roku.
Autorzy artykułu:

mec. Tomasz Wróblewski
Radca Prawny

Klaudia Wróbel
Radca prawny
Zachęcamy również do lektury innych artykułów i wpisów
Przedsiębiorco, zapoznaj się z ustawą o ochronie sygnalistów!
Dlaczego Twoje przedsiębiorstwo powinno zainteresować się nową regulacją i jakie korzyści płyną z wdrożenia tych przepisów?
Sukces przed Sądem Najwyższym! Ten wyrok będzie cytowany w literaturze prawniczej.
NewsletterZ przyjemnością informujemy o wygranej reprezentowanego przez nas klienta przed Sądem Najwyższym. Sprawa...
Ustawa o sygnalistach – ochrona osób zgłaszających naruszenie prawa w przedsiębiorstwach
NewsletterOchrona pracowników, ochrona interesu wspólnego, dobre imię pracodawcy – to główne cele ustawy o ochronie...