Newsletter

Przedsiębiorco, zapoznaj się z ustawą o ochronie sygnalistów!

21/10/2024

W dobie rosnącej świadomości społecznej, kiedy transparentność i etyka biznesowa stają się priorytetami dla coraz większej liczby przedsiębiorstw, temat ochrony sygnalistów zyskuje na znaczeniu. Ustawa o ochronie sygnalistów, która weszła w życie 25 września 2024 r. ma na celu ochronę osób zgłaszających nadużycia oraz nieprawidłowości występujące w przedsiębiorstwach. Dlaczego Twoje przedsiębiorstwo powinno zainteresować się nową regulacją i jakie korzyści płyną z wdrożenia tych przepisów?

Obowiązek prawny

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że zawarte w przedmiotowej ustawie obowiązki dotyczą wszystkich podmiotów prawnych, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób. Należy w tym miejscu podkreślić, iż powyższy próg nie dotyczy podmiotów prawnych wykonujących działalność w zakresie: usług, produktów i rynków finansowych (m. in. bankowości, działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, funduszy inwestycyjnych) oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, objętych zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937.

Są to zatem m. in. następujące podmioty:
• fundacje,
• stowarzyszenia,
• pośrednicy ubezpieczeniowi,
• przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową,
• notariusze, adwokaci, radcowie prawni, prawnicy zagraniczni, doradcy podatkowi,
• podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
• pośrednicy w obrocie nieruchomościami,
• operatorzy pocztowi,
• przedsiębiorcy wykonujący działalność lombardową.

Brak wdrożenia nałożonych na przedsiębiorców obowiązków może skutkować konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Wdrożenie odpowiednich procedur i mechanizmów zgłaszania nieprawidłowości jest zatem nie tylko obowiązkiem, ale też najlepszym sposobem na uniknięcie sankcji.

Poprawa efektywności i transparentności

Umożliwienie pracownikom bezpiecznego zgłaszania nieprawidłowości pomaga w budowaniu kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa opartej na zaufaniu i uczciwości, dzięki czemu przedsiębiorca może szybciej reagować na problemy wewnętrzne. Przestrzeganie ustawy o ochronie sygnalistów wpływa ponadto na poprawę efektywności operacyjnej firmy – przejrzystość procedur wewnętrznych sprawia, że ryzyko ewentualnych nadużyć jest zminimalizowane. Transparentność w działaniu przyczynia się do wzrostu zaufania nie tylko wśród pracowników, ale także klientów i partnerów biznesowych.

Dlaczego warto skorzystać z usług ekspertów?

Wdrożenie procedur dotyczących ochrony sygnalistów może stanowić wyzwanie. Nasza kancelaria prawna oferuje kompleksową obsługę zgłoszeń sygnalistów, zapewniając w tym zakresie pełną zgodność z obowiązującym prawem oraz najwyższą jakość usług. Zlecając obsługę zgłoszeń ekspertom, przedsiębiorca oszczędza cenny czas i zasoby, które może przeznaczyć na rozwój swojej działalności, minimalizując przy tym ryzyko błędów i zaniedbań.

Podsumowanie

W czasach, w których społeczna odpowiedzialność biznesu ma ogromne znaczenie, posiadanie sprawnego systemu zgłaszania nieprawidłowości znacząco wpływa na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Zapoznanie się z ustawą o ochronie sygnalistów stanowi nie tylko obowiązek prawny, ale również krok w stronę budowania uczciwej i transparentnej kultury organizacyjnej. Skorzystanie z usług specjalistów zapewnia przy tym profesjonalną obsługę zgłoszeń, oszczędność czasu i zasobów oraz bezstronność.

Zachęcamy do skorzystania z naszych usług, aby w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą ta nowa regulacja. Zapraszamy Państwa do kontaktu!

Autorzy artykułu:

mec. Tomasz Wróblewski

mec. Tomasz Wróblewski

Radca Prawny

Klaudia Wróbel

Klaudia Wróbel

Radca prawny

Zachęcamy również do lektury innych artykułów i wpisów